Mellanskog är en skogsägarförening, en kooperation, som ägs av 27 000 privata skogsägare i Mellansverige. Vi arbetar aktivt för att våra medlemmar ska få äga och bruka skog på ett fritt, lönsamt och hållbart sätt – idag och i framtiden. När Sverige ställer om till en grönare framtid är skogarna en nyckelresurs. Vi tar hand om skogen tillsammans.
Om tjänsten
Är du intresserad av att arbeta på marknadsavdelningen? Då en av våra leveransledare ska gå på föräldraledighet söker vi nu en vikarierande leveransledare till marknadsavdelningens leveransenhet med leveransområde Uppland och Gästrikland.
Leveransenheten består av sju medarbetare som tillsammans arbetar med leveransledning och logistikplanering. Som leveransledare är din huvuduppgift att ansvara för leverans av Mellanskogs volymer av råvara, det vill säga rundvirke och biobränsle, från väg till industrikunder och terminaler med fokus på kostnadseffektivitet och leverans enligt avtal. Målet för dig som leveransledare är att se till att våra produkter levereras kostnadseffektivt och med hög precision till våra kunder.
I arbetet ingår planering, utförande och administration av transporter, att vara industrikundens kontaktperson gällande leveransvolymer, skapa leveransplaner samt löpande kommunicera dessa till berörda transportföretag, entreprenörer och industrikunder. I rollen ingår även terminalansvar vad gäller drift, miljö och arbetsmiljö för terminaler inom leveransområdet.
I tjänsten erbjuds du stora möjligheter att lära känna den svenska virkesmarknaden och du kommer att få delta i förhandlingar och därmed få förhandlingserfarenhet.
Är det dig vi söker?
Vi söker dig som har en logistisk eller skoglig högskole-/universitetsutbildning eller motsvarande kompetens. Har du vana av att arbeta med skogliga verktyg som VIOL och/eller TASS och analysverktyg som t.ex. Excel BI, olika GIS-system eller liknande är detta meriterande. Några års arbetslivserfarenhet inom skogsbranschen eller av logistikarbete är också ett plus. Du har även körkort liksom goda kunskaper i det svenska språket, så väl i tal som skrift.
För att lyckas i rollen söker vi dig som har en förmåga att genom god planering, struktur samt framförhållning få verksamheten att löpa friktionsfritt. Vidare har du en god kommunikationsförmåga samt är relationsskapande, då du genom klara besked skapar gott samarbete mellan människor. Vi ser även gärna att du är intresserad av affärer och förhandlingar samt tar egna initiativ till att driva arbetet framåt.
Övrigt
Tjänsten är placerad på något av våra kontor i Uppsala eller Sandviken och vi erbjuder möjligheten att jobba hemifrån några dagar i veckan. Tjänsteresor inom hela Mellanskogs verksamhetsområde förekommer.
Tjänsten är ett 1,5 års föräldravikariat och sträcker sig from maj/juni 2023 tom december 2024. Sista ansökningsdag är 2023-02-22. Tillträde enligt överenskommelse.
På Mellanskog är vi välkomnande, inkluderande och förstår att olikheter berikar oss. Vi bryr oss om och behandlar varandra med respekt. För oss är det därför viktigt att fokusera på jämställdhet och att erbjuda en hållbar och flexibel arbetsmiljö. Vårt arbete har en verklig mening och det vi gör ligger oss varmt om hjärtat. Här finns ett högt engagemang, många idéer och en stark vilja att hela tiden bli bättre. Vi lyckas tillsammans.
Kontakt
Vid frågor om tjänsten, kontakta Agneta Johansson, Logistikchef, agneta.johansson@mellanskog.se, 010-482 80 48.
Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Sara Persson, HR-partner, sara.persson@mellanskog.se.
Fackliga kontaktpersoner
Lars Öhlén, facklig företrädare Naturvetarna. Tel. 010-482 80 16.
Anders Englund, facklig företrädare Ledarna. Tel.010-482 83 85.
Emelie Källemyr, facklig företrädare Unionen. Tel. 010-482 80 23.